Wiele samochodów marki Ford otrzymało najwyższe oceny w testach Euro NCAP – wiodącej, niezależnej organizacji europejskiej oceniającej ogólny poziom bezpieczeństwa wprowadzanych na rynek samochodów. Nowy Ford Fiesta także zdobył pięć na pięć gwiazdek.
Marka Ford jest też zdobywcą największej liczby nagród Euro NCAP Advanced, przyznawanych za wykorzystanie nowoczesnych technologii zapobiegających wypadkom i chroniących pasażerów. W takie rozwiązania wyposażona jest Fiesta.
Nagrodzone systemy
O nagrodzonych systemach pisaliśmy już w odcinku poświęconym dodatkowemu wyposażeniu Fiesty. Należy do nich rozwiązanie MyKey, które pozwala właścicielowi samochodu zaprogramować w kluczyku pewne ograniczenia w samochodzie na czas, gdy ktoś inny będzie z niego korzystać.
Wśród nagrodzonych znalazł się również system Ford Sync z funkcją Emergency Assistance, który, gdy zdarzy się wypadek, automatycznie wzywa służby ratunkowe, podając im m.in. współrzędne pojazdu i umożliwiając służbom rozmowę z kierowcą. Trzecim z systemów jest Active City Stop – system zapobiegający kolizjom przy małych prędkościach, który automatycznie hamuje w momencie wykrycia ryzyka kolizji.
Wszystko dla bezpieczeństwa
To jednak jeszcze nie wszystkie systemy poprawiające bezpieczeństwo kierowców i pasażerów Forda Fiesty. Niektóre wersje auta, oprócz poduszek powietrznych kierowcy i pasażera, wyposażono w poduszki boczne chroniące okolice klatki piersiowej, kurtyny powietrzne zabezpieczające przed urazem głowy oraz poduszkę powietrzną chroniącą kolana kierowcy.
Oprócz wytrzymałej karoserii w Fordzie Fiesta zastosowano Inteligentny System Bezpieczeństwa (IPS), który zarządza pozostałymi systemami odpowiedzialnymi za ochronę pasażerów. Dodatkowo samochód został wyposażony w nowocześnie zaprojektowane fotele oraz pasy bezpieczeństwa, które mają za zadanie zminimalizować ryzyko doznania obrażeń w razie wypadku.
Łatwiej pod górkę
Kierowcy Fiesty mają do dyspozycji układ ułatwiający ruszanie na wzniesieniach oraz zatrzymania i ruszania na śliskiej powierzchni (HSA). Zapobiega on cofnięciu się samochodu podczas ruszania pod górkę, ponieważ utrzymuje działanie hamulca przez dodatkowe 2,5 sekundy. Z kolei ESP – elektroniczny system stabilizacji toru jazdy, który nieustannie kontroluje ruch pojazdu – dokonuje automatycznej korekty pozycji samochodu na drodze. System ten pomaga utrzymać kontrolę nad autem oraz skraca czas hamowania w sytuacji awaryjnej.
ABS, EBD i EBA
Oczywiście w Fiestach zastosowano systemy bezpieczeństwa, które dziś należą do podstawowych rozwiązań – takie jak system przeciwdziałający blokowaniu kół podczas hamowania (ABS). Jest także elektroniczny rozdział siły hamowania (EBD) oraz układ wspomagania hamowania awaryjnego (EBA).