Geniusz motoryzacji Henry Ford

0
1850
Henry Ford next to Model T 1921 From the Collections of The Henry Ford e1526970988486
Henry Ford next to Model T 1921 From the Collections of The Henry Ford e1526970988486

Henry Ford to bardzo zasłużona postać w historii techniki i twórca jednak z najpopularniejszych marek na świecie. Historia Forda ma swój początek na farmie Springwell Township w hrabstwie Wayne w amerykańskim stanie Michigan. Właśnie w tym miejscu urodził się i mieszkał Henry Ford – jeden z najwybitniejszych ludzi w dziedzinie przemysłu.

Ford od dziecka przejawiał zainteresowanie pojazdami napędzanymi parą. Dziecięca pasja z biegiem lat przerodziła się w prawdziwy geniusz.

 

Henry Ford i jego Ford T z 1909 r. na amerykańskim znaczku pocztowym z 1968 r.

 

Pierwszy pojazd

W wieku 12 lat Henry Ford bardzo dużo czasu spędzał w warsztacie samochodowym. To właśnie tam, 3 lata później zbudował pierwszy silnik parowy, a w 1896 roku skonstruował kwadrycykl – czyli pojazd o własnym napędzie. Jego kolejnym dziełem była konstrukcja z silnikiem opartym na ramie, do której przytwierdzone były koła rowerowe. Tak właśnie powstał pierwszy Ford.

Zabytkowy model Forda z 1915 roku można zobaczyć w salonie BIG Autohandel Ford przy al. Grunwaldzkiej 256 w Gdańsku.

Zaledwie 3 lata później Henry Ford był już właścicielem firmy, która niestety szybko zbankrutowała. Młody geniusz nie poddał się jednak i w 1903 roku rozpoczął nową działalność pod szyldem Ford Motor Company. Początkowo firma produkowała kilka aut dziennie, a założeniem Forda było wypuszczanie na rynek samochodów tanich i ekonomicznych w użyciu.

Sukces firmy nastąpił w 1908 roku kiedy powstał Model T.  To właśnie wtedy Ford wypowiedział słynne słowa” Możesz otrzymać samochód w każdym kolorze, pod warunkiem, że będzie to kolor czarny”.  I rzeczywiście, modele T były produkowane głównie w tym kolorze.

Samochody posiadały czterocylindrowy, czterosuwowy silnik spalinowy. Jego pojemność skokowa wynosiła 2898 cm3  a moc 22,5 KM. Charakterystyczna była dwustopniowa przekładnia obiegowa zawieszona na kole zamachowym.

 

Powstanie linii montażowej

1913 rok to rewolucja  w produkcji Forda T. W tym właśnie czasie powstała pierwsza linia montażowa, a samochody zjeżdżały z niej co 10 sekund.  Każdego roku firma produkowała 2 miliony samochodów, a auta te kosztowały w tamtym czasie jedynie 260 dolarów, więc kupić je mogli również ludzie zarabiający przeciętnie.

Zminimalizowanie kosztów produkcji pozwoliło Fordowi na zwiększenie dniówek wypłacanych swoim pracownikom. Był to początek prawdziwej rewolucji społecznej i przemysłowej. Następny model Forda powstał  w 1927 roku – był to model A, który także stał się wielkim sukcesem przedsiębiorstwa.

Jego cechy to czterocylindrowy silnik o mocy 40 KM, hamulec na 4 koła, trójbiegowa przekładnia oraz hydrauliczne amortyzatory. W okresie II wojny światowej Ford pracował głównie dla wojska. W 1950 roku po śmierci Henrego Forda, firmą zarządzał jego wnuk. Wtedy też rozpoczęto produkcję Forda Custom, który stał się bardzo popularnym samochodem dyplomatów.

W późniejszych latach firma zyskała sławę dzięki modelom takim jak Thunderbird  (228 KM mocy, przyspieszał do 100 km/h w 7,5 sekundy) i Mustang (do wyboru miał jednostki napędowe od 101 do 320 KM mocy).

 

Ford na świecie

Samochody marki Ford szybko zaczęły pojawiać się na innych kontynentach. Pierwsza europejska fabryka powstała w 1911 roku w Anglii. Kolejne powstały m.in. we Francji i Niemczech. W 1976 roku w Europie ruszyła produkcja jednego z najbardziej popularnych modeli – Forda Fiesty.

Do dziś Ford jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek samochodowych na świecie. Jego produkcja to kilkanaście modeli aut o różnym standardzie – od tanich samochodów miejskich, przez auta rodzinne, sportowe, aż po wersje luksusowe.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj