Zobacz, jak wygląda proces produkcji Forda Fiesty od projektowania do momentu wyjazdu samochodu z fabryki.
Etap I: PROJEKTOWANIE
- Najpierw wykonano około 80 szkiców samochodu na papierze
- Następnie stworzono 8 pełnowymiarowych modeli auta z gliny
- Komputerowe modele samochodu poddawane były ponad pięciu tysiącom symulacji wypadku
- Modele samochodu były dopracowywane po badaniach w specjalnym symulatorze Ford’s CAVE 3D Virtual Reality
- Wykonano krótką serię prototypowych aut, które służyły do następujących testów:
- – 130 godzin w tunelu aerodynamiczny testując auto przy wietrze o prędkości do 180 km/h – Działanie przy temperaturach od -40 do 82 stopni Celsjusza
- – 1,2 miliona kilometrów testów wytrzymałości na publicznych drogach i 850 tysięcy kilometrów na torach testowych
- – Ponad 40 rzeczywistych testów zderzeniowych
Etap II: KAROSERIA
- Prasy o nacisku 2000 ton wyciskają elementy karoserii, które trafiają na linię montażową obsługiwaną przez 1000 chłodzonych wodą robotów spawalniczych
- 310 części karoserii jest łączonych za pomocą nitów i śrub oraz spawanych w temp. ok. 1400 st. C
Etap III: LAKIEROWANIE
- Najpierw nakładana jest warstwa antykorozyjna przez pełne zanurzenie całej karoserii na 5 minut w specjalnym płynie do lakierowania elektroforetycznego
- Do uszczelnienia karoserii zużywa się 4,5 kilograma wodoodpornego uszczelniacza i 5 kilogramów uszczelniająca redukującego hałas i wibracje
- Następnie nakłada się 2 kilogramy lakieru podkładowego w jednym z trzech kolorów i poleruje się go, aby usunąć niedoskonałości
- 24 roboty nakładają lakier w jednym z 14 właściwych kolorów samochodu
- Na końcu nakładany jest wosk, który daje 12-letnią gwarancję antykorozyjną
- Pomiędzy każdym z etapów karoseria jest suszona w piecach o temperaturze od 80 do 205 stopni Celsjusza
Etap IV: MONTAŻ
- Ponad 4500 elementów wyposażenia tworzyć może aż 11400 wariantów Fiesty.
- Co 86 sekund z linii montażowej zjeżdża jeden samochód
- 1,2 kilometra kabli tworzy 219 instalacji składających się z 1490 połączeń
- Montowanych jest 15 różnych wersji tapicerki
- Tablica rozdzielcza i szyby są montowane przez roboty
- Karoseria jest podnoszona, a roboty od dołu instalują kompletny napęd i podwozie
- Pod koniec procesu montażu instalowana jest chłodnica i ostatnie elementy wyposażenia wewnętrznego, m.in. fotele.
- Do samochodu wlewane są wszystkie płyny i przykręcane są koła
- Teraz po raz pierwszy uruchamiany jest silnik i prowadzone są testy jakości montażu