W Trójmieście można zobaczyć zabytkowe Fordy – Jeden z najstarszych stoi w salonie BIG AutoHandel w Gdańsku.
Zabytkowe samochody
Są takie samochody, na których widok szybciej bije serce każdego fana Forda. Mowa oczywiście o zabytkach. Choć od zjechania z taśmy produkcyjnej pierwszego Forda minęło już ponad sto lat, na drogach nadal można spotkać stare kultowe samochody.
Powstają nawet kluby zrzeszające ich posiadaczy i miłośników, którzy chwalą się swoimi automobilami na forach internetowych, spotykają na zlotach i wystawach oraz organizują rajdy. Najstarszy na świecie zachowany model Forda pochodzi najprawdopodobniej z 1903 roku. Jest nim Model A. Jest on bardzo wyjątkowy, ponieważ w 1903 roku wyprodukowano zaledwie trzy takie samochody. Od kilku lat podziwiać go można w Muzeum Henry’ego Forda w Stanach Zjednoczonych.
Drugie „życie” Fordów
Zabytkowe Fordy coraz częściej dorabiają sobie w branży ślubnej. Jednym z najbardziej
popularnych aut weselnych jest Ford Model A 1927-1931. Samochód ten ma dwuosobową zamkniętą kabinę i dodatkową kanapę otwieraną tam gdzie zwykle powinien być bagażnik. To miejsce w Polsce popularnie nazywane jest siedzeniem dla teściowej. Dużym zainteresowaniem wśród nowożeńców cieszy się także Ford Cabrio oraz oczywiście legendarny Ford Mustang.
Eksponaty w muzeach
Stare Fordy można spotkać także w muzeach motoryzacyjnych. Nie ma ich jednak za wiele. Najpopularniejszym jest oczywiście wspomniane MuzeumHenry’egoForda, mieszczące się w Detroit, Stanach Zjednoczonych. Żeby zobaczyć piękne zabytkowe Fordy, nie trzeba jechać tak daleko.
W Gdyńskim Muzeum Motoryzacji obejrzeć można pięknego Forda T z 1926 roku oraz Forda V8 Super Deluxe z 1946 roku. Z kolei w Muzeum Motoryzacji i Techniki w Otrębusach niedaleko Warszawy zobaczymy Forda AF – auto produkowane w latach 1928-1932 w Niemczech na licencji amerykańskiej oraz Forda A Coupe z 1928, a w Muzeum Przemysłu w Warszawie m.in. legendarnego Forda T.
Zabytkowy kącik w BIG AutoHandel
Dwa zabytkowe Fordy można obejrzeć w salonie BIG AutoHandel – Ford Używane przy al. Grunwaldzkiej 256 w Gdańsku. Jednym z nich jest Ford T z 1915 roku, czyli jeden z najciekawszych pojazdów w historii motoryzacji. Auto miało być tanie, o prostej budowie, proste w naprawie i w prowadzeniu. Założeniem było także, aby miało miękkie zawieszenie i duży prześwit, umożliwiające jazdę po bezdrożach. Za sprawą przekładni planetarnej model T prowadzi się w sposób oryginalny, ale też bardzo prosty.
Ford ten posiada 3 pedały, w tym środkowy nieco wysunięty w stronę kierowcy. Lewy odpowiada za jazdę do przodu, środkowy za jazdę do tyłu, a prawy uruchamia hamulec zasadniczy. Model Forda T prezentowany w gdańskim salonie ma 4 cylindry (24KM), magnetową cewkę zapłonową (bez startera), magnetowe światła przednie (bez baterii), chłodzenie termiczne (bez pompy), grawitacyjne zasilanie paliwem (bez pompy) oraz specjalny południowy model szerokości rozstawu kół (55 cali wobec standardowych 50). Jest to ostatni model Forda wyprodukowany z mosiężną chłodnicą.
Drugim zabytkowym autem, które można zobaczyć w salonie BIG AutoHandel jest Ford Thunderbird z 1960 roku. Na jego masce na próżno jednak szukać logo Forda. Zamiast niego znajdziecie za to ptaka z szeroko rozpostartymi skrzydłami.
W mitologii Indian Thunderbird był bowiem niezwykłym ptakiem, który uderzeniami skrzydeł potrafił rozpętać wielką burzę z błyskawicami, grzmotami i ulewnym deszczem. Wyróżniał się wielką siłą i szybkością. A jako że nazwa zobowiązuje, Ford Thunderbird ma prawie pięciolitrowy, 200-konny silnik, dzięki któremu rozpędza się do 100 km/h w 7,5 sekundy.