Wymiana opon. Co należy wiedzieć? – Spis treści:
- Kiedy wymieniamy opony?
- Geometria zawieszenia
- Wyważanie opon
- Prawidłowe składowanie opon nieużytkowanych
- Wymiana tylko identycznych opon
- Kiedy należy kupić nowe opony?
Wymiana opon wydaje się prostą i szybką czynnością. Odstawiamy samochód do warsztatu i po kilkunastu minut mamy wszystko zrobione. Trzeba jednak wiedzieć o tym, jakie czynności powinny zostać wykonane w trakcie wymiany opon. Należy mieć na uwadze, że tylko profesjonalne i rzetelne działania pracowników wulkanizacji, gwarantują nam bezpieczeństwo.
Kiedy należy wymieniać opony? Jakie działania związane z ich wymianą, muszą zostać przeprowadzone w warsztacie samochodowym, abyśmy byli pewni, że wszystko jest w porządku? W jakich sytuacjach może się okazać, że konieczne będzie zakupienie nowych opon?
Standardowo opony wymieniamy dwa razy w roku. Przed zimą i w trakcie wiosny. Kiedy więc należy udać się do warsztatu i założyć zimowe opony? Standardowo przyjmuje się, że opony zimowe montuje się w sytuacji, kiedy termometry wskazują poniżej 7 stopni. Należy jednak brać pod uwagę innego rodzaju warunki atmosferyczne, takie jak choćby opady śniegu, pojawiającą się gołoledź. W takiej sytuacji jazda na oponach letnich jest niebezpieczna.
Wraz z nadejściem wiosny monitoruje się pogodę i pomału przygotowuje do wymiany opon zimowych na letnie. Największe oblężenie wulkanizatorzy przeżywają w kwietniu. Jest to sensowny termin na wymianę opon. Należy uważać, aby nie trafić do warsztatu samochodowego zbyt wcześnie. Kwietniowa pogoda jest zmienna i szybka wymiana na opony letnie, nie będzie do końca racjonalnym pomysłem.
Geometria zawieszenia
Jeżeli na oponach, które zostały zdemontowane widać nierównomierne spożycie, może okazać się, że jest problem z zawieszeniem w samochodzie. Dlatego zakładając opony, warto przeprowadzić sprawdzenie ustawienia geometrii zawieszenia.
Wyważanie opon
Dokonując wymiany opon, należy oczekiwać, że zostaną one prawidłowo wyważone. Osoby, które samodzielnie zmieniają sobie opony, powinny na wyważanie udać się do warsztatu samochodowego. W warunkach garażowych trudno jest rzetelnie przeprowadzić ten proces.
Prawidłowe składowanie opon nieużytkowanych
Oprócz starannego przeprowadzenia wymiany opon istotne jest późniejsze składowanie nieużywanego kompletu. Przechowywanie w złych warunkach może wpływać na szybsze niszczenie się. Optymalne warunki do składowania opon mówią o miejscach suchych, chłodnych i ciemnych. W pobliżu przechowywanych opon nie powinny znajdować się rozpuszczalniki, smary, oleje.
Wszystkie agresywne chemikalia mogą stanowić dla opon zagrożenie. Jeżeli nie posiadamy odpowiednich warunków do składowania nieużywanego zestawu opon, warto skorzystać z usług oferowanych przez warsztaty samochodowe. Coraz więcej warsztatów proponuje oprócz wymiany, również składowanie opon w idealnych warunkach.
Wymiana tylko identycznych opon
Wymieniając opony, najlepiej jest posiadać cztery takie same. Mowa tutaj o modelu, producencie, musi być identyczna rzeźba bieżnika, a także indeksy oraz wymiary. Jeżeli jakaś opona się zużyła, należy zamówić nową, identyczną jak trzy pozostałe w samochodzie. Alternatywą jest posiadanie dwóch takich samych opon na jednej osi pojazdu. W takim wypadku możemy mieć na przedniej i tylnej osi rożne pary opon.
Kiedy należy kupić nowe opony?
Zdarzają się sytuacje, które w trakcie wymiany opon, znajdowane są uszkodzenia. Oznacza to, że pojawia się konieczność zakupienia nowej opony, nowych opon. O jakich sytuacjach mowa? Zużyty bieżnik, czyli w sytuacji, kiedy wskaźnik zużycia opony wynosi 1,6 mm. To dopuszczalna minimalna wysokość bieżnika.
Uszkodzenia opony np. w wyniku najechania na drogową przeszkodę. Pojawiają się przetarcia, szczeliny, a nawet zniekształcenia opon. W takiej sytuacji specjalista zajmujący się m.in. wymianą opon, sprawdzi, czy widoczne uszkodzenia wymagają naprawy, czy może będzie niezbędne zakupienie nowej.
Nadmierne lub nierównomierne zużycie opony. Wystarczy, że opona zużywa się w sposób niestandardowy. Pojawiają się znaczne zużycia bieżnika, co jest spowodowane np. kiepskim wyważeniem, problemem z zawieszeniem czy po prostu nieodpowiednim ciśnieniem.